Globalna pandemija koronavirusa uzrokovala je velike poteškoće na glavnim svjetskim trgovinskim linijama. Tako su, primjerice, troškovi otpreme robe iz Kine u Europu zadnjih tjedana u nekim slučajevima višestruko porasli, prije svega zbog nestašice kontejnera. Početkom prošle godine cijena jednog kontejnera za prijevoz robe iz Kine u Europu koštala je oko 2.000 USD, a sada se kod nekih prijevoznika cijene kreću i do 14.000 USD.
Kina i druge azijske države trenutno se susreću s nestašicom kontejnera jer su oni ostali „zaglavljeni“ na pogrešnim mjestima, ali i zbog velikog rasta potražnje za kineskom robom. Naime, lockdown u Europi istovremeno uzrokuje porast online trgovine i potražnju za kineskim proizvodima, ali i stvara zagušenja i onemogućava normalno kretanje kontejnera u glavnim europskim lukama koji se zbog toga ne mogu dovoljno brzo vratiti u Aziju.
To se sve negativno reflektira na broj dostupnih kontejnera pa im sukladno tome raste i cijena. Istovremeno, rastući troškovi imaju ozbiljan utjecaj na tvrtke koje moraju ili apsorbirati novonastale troškove ili povećati cijene svojih proizvoda.
Ipak, očekuje se kako bi cijene kontejnera trebale pasti tijekom nadolazeće Kineske nove godine kad se očekuje zatišje u proizvodnji. Međutim, problem bi se mogao nastaviti u narednim mjesecima zbog većeg broja građana koji kupuju preko interneta. Situacija bi se mogla u potpunosti normalizirati tek kada se ukinu postojeća ograničenja te ljudi počnu svoja sredstva više trošiti na usluge i putovanja, a manje na robu.
Dodajmo još i kako su europska udruženja špeditera i brodara CLECAT i ESC ovih dana pozvala Europsku komisiju da hitno poduzme mjere protiv međunarodnih prijevoznika kontejnera. Optužuju ih za kršenje važećih ugovora, neprihvatljive uvjere i jednostrano nametanje visokih cijena. S druge strane, prijevoznici se brane kako je većina kontejnera u pogonu, ali da je potražnja jednostavno prevelika.